Menyambut Ramadhan

Alangkah bertuahnya sekiranya Persiapan Yang Kita lakukan rapi sempena menyambut ketibaan Ramadhan dinanti-nantikan Yang.

Diriwayatkan Dari Abu Hurairah ra: Bahwa Sesungguhnya Rasulullah saw. Pernah bersabda: Ketika Datang bulan Ramadhan: Sungguh Telah Datang kepadamu bulan Yang Penuh Berkat, diwajibkan Atas Kamu UNTUK puasa, Dalam, bulan ini Pintu syurga dibuka, Pintu neraka ditutup, Syaitan-Syaitan dibelenggu. Dalam, bulan ini ada suatu malam Yang nilanya sama DENGAN seribu bulan, barangsiapa diharamkan kebaikannya Maka (tidak beramal Baik didalamnya), sungguh Telah diharamkan (tidak mendapat kebaikan di bulan lain seperti di bulan ini). (HR. Ahmad)

Jika dihayati mafhum hadits, mana Ujug seseorang Yang Tinggi keimanannya Tidak bergembira DENGAN berita Akan tibanya bulan Satu Yang dibuka padanya Pintu-Pintu Seluruh syurga, ditutup Pintu-Pintu neraka. Beginilah keadaanya alinea sahabat Rasulullah murah ternanti-nanti Yang bahkan rindu kehadiran Ramadhan DENGAN sehingga Baginda Rasulullah SAW mula cara membuat persedian menyambut Ramadhan seawal bulan Syaaban.

1) Mengulangkaji setiap perkara Yang berkaitan puasa seperti Hukum berpuasa, adab berpuasa murah hikmahnya agar dapat dilaksanakan AGLOCO DENGAN Baik murah Sempurna.
2) Memperbanyakkan doa agar ditambahkan Kekuatan, kelapangan murah kesempatan Serta keikhlasan UNTUK menempuh Ramadhan.
3) Berdasarkan kisah sahabat, dinyatakan bahawa sahabat sentiasa berdoa menjelang Ramadhan.
4) Pertama, doa supaya Allah menerima ibadat puasa murah pula doa memohon kedua Serta mengharap Allah memberikan Kekuatan BAGI mengerjakan puasa.
5) Mencegah daripada melakukan pembaziran Diri seperti ketika berbelanja Lebih berbuka
6) Kedatangan Ramadhan disambut DENGAN Penuh keazaman unutk melipatgandakan amalan.
7) Mengetengahkan rasa Senang murah Gembira Serta tahniah menjelang Ramadhan.
Inilah ANTARA amalan menjelang Ramadhan murah sentiasa dilakukan Rasulullah saw ketika menyambut Serta sahabat kedatangannya.
8) Hadis diriwayatkan bahawa Rasulullah sentiasa mngucapkan kata-kata semangat Kepada sahabat DENGAN bersabda: ". Sudah Datang kepadamu bulan Ramadhan, penghulu Segala bulan"

(siapa Tahu ini Ramadhan terakhir Ujug buat Kita .. . )

Tidak ada komentar:

Posting Komentar